تعریف ویار (Cravings) :

اغلب مردم گاهی اوقات تمایل زیادی به یک نوع غذای خاص از قبیل بستنی یا پیتزا پیدا می کنند. چنین تمایل زیادی به یک غذای خاص حتی وقتی که فرد گرسته نباشد را ویار (طلبیدن غذا) می نامند.

shutterstock_35442058  ویار (طلبیدن غذا) shutterstock 35442058

تئوری های زیادی تمایل انسان به یک نوع غذا را توصیف می کنند. این عوامل عبارتند از :

۱- محدودیت های غذایی خود خواسته

۲- تمایل فیزیولوژیکی برای مصرف یک غذای راحت

۳- تغییرات هورمونی

۴- تفاوت بین دو جنس زن و مرد

۵- پاسخ به استرس

تئوری محدودیت غذایی بر این مسأله تأکید دارد که مردم به غذاهایی تمایل دارند که باید از آنها پرهیز کنند . بعضی از رژیم شناسان بر این باورند که ویار به غذا باعث افزایش وزن نمی شود ، اما سرکوب آن اضافه وزن را به دنبال دارد.

بعنوان مثال یک فرد ممکن است به خاطر این که در یک فروشگاه، بوی فلفل حس کرده و میل به خرید آن پیدا کرده است، احساس عذاب وجدان کند . وی از این حس پرهیز می کند. اما دو ساعت بعد تمایل او به فلفل بیشتر شده و دیگر نمی تواند جلوی خود را بگیرد. این مسأله باعث عذاب وجدان بیشتر او می شود و تا زمانی که از آن استفاده نکند مدام او را تحت فشار قرار می دهد. این ویار احتناب بر نگرش منفی او نسبت به غذا چه خوب و چه بد تأثیر می گذارد اما بهتر است که به غذا لقب خوب و بد ندهیم و آنها را به مقدار منطقی و قابل قبول مصرف کنیم ، چرا که همه غذاها قسمتی از یک رژیم متعادل را تشکیل می دهند پس نکته کلیدی ، کنترل مقدار دریافتی است.

۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱  ویار (طلبیدن غذا) 1111111111111

غذای راحت :

بعضی از غذاها معمولاً در تعطیلات یا جشن ها سرو می شوند. این غذاها نشان دهنده زمان های راحت و شاد بوده و به فرد احساس نشاط و آرامش می دهند. به همین دلیل آن ها راه «غذاهای راحت» می نامند. بعضی از انواع این غذاها عبارتند از : بستنی، ماکارونی، شیرینی جات و جوجه کباب . زمینه فرهنگی و خانوادگی هر فرد می تواند تعیین کننده انتخاب غذای راحت باشد.

وضعیت روحی فرد نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر انتخاب غذای راحت است. زنان معمولاً در هنگام با مواجهه با غصه، اضطراب و افسردگی تمایل به غذا خوردن پیدا می کنند در حالبکه مردان در هنگام تنهایی و افسردگی به دنبال غذا می گردند.

کسانی که مرتب تمایل به مصرف غذاهای راحت پیدا می کنند باید از خود بپرسند که آیا واقعاً گرسنه هستند یا خبر و یا اینکه غذا را برای دستیابی به آرامش مصرف می کنند؟ آنهایی که احساسات خود را با غذا خوردن کنترل می کنند باید آن کار را با فعالیت های سالم تر از قبیل پیاده روی ، شرکت در فعالیت های ورزشی یا مطالعه کتاب جایگزین کنند.

هورمون ها و ویار به غذا:

هورمون ها چگونه می توانند بر تمایل فرد به غذا تأثیر بگذارند؟ این حالت در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. اغلب اوقات تغییرات هورمونی ایجاد شده در اثر سیکل های عادت ماهیانه، باعث تمایل زنان به غذاهای خاص شود. بلافاصله قبل از شروع عادت ماهیانه سطح استروژن بدن افت می کند و بنابراین سطح سروتونین نیز در مغز کاهش می یابد.

serotonin  ویار (طلبیدن غذا) serotonin1

سروتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی ترشح شده در دستگاه های عصبی است که نقش مهمی در ایجاد حس آرامش در فرد به عهده دارد. وقتی سطح آن کاهش یابد فرد احساس ناراحتی و افسردگی کرده و به دنبال آن تمایل وی برای مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات و چربی از قبیل شکلات، شیرینی ها، کیک و مغزهای بو داده افزایش می یابد. هیچ اشکالی ندارد که فرد تکه شکلاتی مصرف کند اما وقتی آنها جایگزین غذای اصلی در رژیم غذایی شوند و یا مصرف شان بیش از اندازه زیاد باشد آن زمان است که حس طلبیدن غذا از کنترل خارج شده و سلامتی فرد تحت تأثیر قرار می گیرد.

مقابله با ویار غذایی :

۱- روز خود را با مصرف صبحانه آغاز کنید.

۲- احساس عذاب وجدان خود را از طریق اجتناب از طبقه بندی غذاها به انواع خوب و بد کنترل کنید. بعضی از غذاها نسبت به بقیه سالم ترند اما میان وعده ها و غذاهای ناسالم هم می توانند به مقادیر کم تر و منطقی مصرف شوند.

۳- میان وعده های سالم را همیشه در دسترس داشته باشید. این کار را در منزل و محل کار انجام دهید.

۴- هیچ گاه مدت زمان طولانی بدون غذا خوردن سپری نکنید.

۵- منابع پروتئین خالص را با غذاهای پرفیبر ترکیب کنید تا به این ترتیب برای چند ساعت انرژی داشته باشید و احساس سیری کنید.

۲۰۳  ویار (طلبیدن غذا) 203

ویار به غذا یک حالت استثنایی برای فرد است و نمی تواند به طور مداوم ادامه یابد. اگر فرد سبک زندگی سالم داشته باشد، به طور مرتب از گزینه های غذای سالم استفاده کرده و وعده ها و میان وعده های منظم دریافت کند، می تواند ویار خود را کنترل نماید. زمان زیادی که برای برنامه ریزی غذایی و میان وعده ها صرف می شود چه صرف غذا در منزل و چه در محل کار باشد می تواند تضمین کننده مصرف معقول غذا و پاسخ به تمایلات غذایی بشود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

به مرکز مشاوره و رژیم درمانی کمپین روبان ارغوانی خوش آمدید .
روبان ارغوانی شما را به سوی سلامتی ، تناسب اندام و شادابی هدایت می کند.
برطبق آمار مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان ،بیش از نیمی از جمعیت 15تا64 ساله کشور دچار چاقی ناشی از الگوهای نامناسب غذایی هستند ،از طرفی امار نگران کننده تر اینکه از 10سال پیش تاکنون چاقی در میان دانش آموزان ایرانی2برابر شده و اکنون 25درصد دانش آموزان ایرانی اضافه وزن دارند. برای اولین بار در ایران کمپینی برای بالا بردن آگاهی در مورد این بیماری آغاز شده است. "کمپین روبان ارغوانی "با حمایت "گروه رژیم درمانی ماندگار"به منظور بالابردن آگاهی عمومی و آموزش راهکارهای لازم برای اصلاح رفتارهای غذایی ،ارایه رژیم های غذایی اصولی ،مقابله با باورهای غلط غذایی و مهمتر ازهمه "حمایتهای گروهی "توسط تیم روانشناس برای رسیدن به تناسب اندام راه اندازی شده است. با ما همراه شوید و یک زندگی سالم را تجربه کنید.
ما هرگز ایمیل شما را با دیگران به اشتراک نمی گذاریم .
عضویت در خبرنامه