تعریف :

بیماری قلبی – عروقی به معنای باریک یا مسدود شدن رگ های خونی و سیاهرگ هایی است که اکسیژن و مواد مغذی را به قلب می رساند . این حالت تحت شرایطی اتفاق می افتد که به آن «آترواسکلروز» می گویند.

آترواسکلروز تشکیل تدریجی ضایعات چربی در جدار داخلی دیواره رگ ها است انسداد ایجاد شده در اثر گرفتگی عروق جلدی رسیدن خون به قلب را می گیرد. وقتی جریان خون کاملاً قطع شود ، حمله قلبی اتفاق می افتد.

vysoky-cholesterol-  بیماری های قلبی عروقی vysoky cholesterol

وقتی قلب سخت تر کار کند و اکسیژن بیشتری داشته باشد، عروق خون آن گسترش می یابند، اما تشکیل ذرات چربی یا پلاک باعث می شود که رگ های خونی سخت و باریک شوند. اگر رگ ها نتوانند به خاطر بیماری عروق خونی گسترش یابند، اکسیژن کافی به قلب نمی رسد و عضله قلب نمی تواند بدون اکسیژن کافی کارکند، کاهش جریان خون و اکسیژن باعث ایجاد آنژین  یعنی درد در ناحیه قفسه سینه می شود.

ملاحظات تغذیه ای  – رژیمی

تغذیه صحیح یکی از اصلی ترین عوامل پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی و عروقی است. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان نباید روزانه بیش از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول از طریق رژیم غذایی دریافت کنند و در آن هایی که بیماری قلبی دارند، این میزان نباید بیش از ۲۰۰ میلی گرم در روز باشد.  همچنین باید کلسترول دریافتی از منابع حیوانی و چربی های اشباع  محدود گردد . تمام غذاهای حیوانی حاوی مقادیری کلسترول هستند، بنابراین استفاده از گوشت های بدون چربی، ماهی و ماکیان می تواند در کنترل مقدار دریافتی موثر باشد. استفاده از محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب نیز می تواند به کاهش کلسترول  دریافتی کمک کند.

کنترل فشار خون در پیشگیری و درمان بیمارری های قلبی- عروفی موثر است. رژیم کم نمک و سرشار از میوه جات ، سبزی ها و غلات کامل در کنترل فشار خون موثر است.

huge red meat chunk with vegetables isolated over white background  بیماری های قلبی عروقی nutrition

تغذیه سالم = قلب سالم

استفاده از مقادیر زیاد قند و شکر یا کربوهیدرات های ساده می تواند باعث دیابت شده و در سطح تری گلسیرید و افزایش خطر بروز بیماری های قلبی -عروقی تأثیر بگذارد.

دریافت نان سفید ، کیک، نوشیدنی های غیر رژیمی و سایر کربوهیدرات ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مطالعات نشان داده اند که نان کامل ، برنج قهوه ای و حبوبات منابع سالم تر کربوهیدرات و پروتئین در رژیم غذایی هستند. کسانی که بیماری قلبی – عروقی دارند حتی اگر به دیابت مبتلا نباشند نیز باید مقادیر کافی غلات کامل و چربی های سالم مصرف کنند.

یکی از مهم ترین نکاتی که افراد مبتلا به بیماری های قلبی –  عروقی باید در نظر داشته باشند این است که رژیم شان متعادل باشد تا بتوانند وزن خود را کم کرده و کنترل کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

به مرکز مشاوره و رژیم درمانی کمپین روبان ارغوانی خوش آمدید .
روبان ارغوانی شما را به سوی سلامتی ، تناسب اندام و شادابی هدایت می کند.
برطبق آمار مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان ،بیش از نیمی از جمعیت 15تا64 ساله کشور دچار چاقی ناشی از الگوهای نامناسب غذایی هستند ،از طرفی امار نگران کننده تر اینکه از 10سال پیش تاکنون چاقی در میان دانش آموزان ایرانی2برابر شده و اکنون 25درصد دانش آموزان ایرانی اضافه وزن دارند. برای اولین بار در ایران کمپینی برای بالا بردن آگاهی در مورد این بیماری آغاز شده است. "کمپین روبان ارغوانی "با حمایت "گروه رژیم درمانی ماندگار"به منظور بالابردن آگاهی عمومی و آموزش راهکارهای لازم برای اصلاح رفتارهای غذایی ،ارایه رژیم های غذایی اصولی ،مقابله با باورهای غلط غذایی و مهمتر ازهمه "حمایتهای گروهی "توسط تیم روانشناس برای رسیدن به تناسب اندام راه اندازی شده است. با ما همراه شوید و یک زندگی سالم را تجربه کنید.
ما هرگز ایمیل شما را با دیگران به اشتراک نمی گذاریم .
عضویت در خبرنامه